2025. október 20., hétfő

Ez már valódi gőzhajó!

 Marjai Imre

KÉSZÍTSÜNK HAJÓMODELLT!

Móra Ferenc Könyvkiadó

1987

(59.-62. oldal)

Archiválta Surman Zsolt (SRY) 2025.10.20.

Ez már valódi gőzhajó!

Nem tévedés! Gőzzel hajtott makettet is tudunk építeni! Természetesen nem bonyolult gőzmasináról van szó, hanem – éppen ellenkezőleg – a világ legegyszerűbb gépéről. Nincs benne egyetlen mozgó, fogó alkatrész sem, mégis meglepő sebességgel hajtja azt a kis hajót, amelybe belehelyeztük.

Vegyünk a csemegeüzletben olyan halkonzervet, amelynek a doboza ovális alakú. Miután tartalmát a család jó étvággyal elfogyasztotta, a dobozról leválasztjuk a tetőt, és kívül-belül kitisztítjuk. Ez lesz a hajótest (56. ábra). Az egyik végébe fúrjunk két lyukat egymás fölé, és ragasszuk be Araldittal vagy forrasszunk bele két vékony rézcsövet (golyóstoll szárát). A csövek külső végét lefelé hajlítjuk, hogy a víz színe alá érjenek. A belső végükre parafa dugót tolunk, erre pedig rövid laboratóriumi kémcsövet (epruvetta), melyet előzőleg félig megtöltünk vízzel úgy, hogy ha a hajót vízre tesszük, a kémcsőben levő víz szintje azonos magasságú legyen a külső vízével. A kémcsőben a felső cső nyílása mindig a vízszint felett legye. Ha szükséges helyezzünk a hajótestbe ballasztot.  

56. ábra. Lökhajtásos hajó (kémcsővel)

A „gépet” úgy indítjuk el, hogy a „kazánt” (spirituszégő vagy gyertyacsonk) a kémcső alá helyezünk és begyújtjuk. 20-30 mp után már annyi gőz termelődik a kémcsőben, hogy a felső csövecskén át a vízbe kipufogó gőzsugár mozgásba lendíti a hajócskát. A kipufogás következtében a „gépben” vákuum keletkezik, s ennek folytán az alsó csövön át víz tódul be a kémcsőbe. Ez a folyamat addig ismétlődik, amíg a fűtés tart.

57. ábra. Lökhajtásos hajó csőbojlerrel

Működési elvében hasonló, de egyszerűbb, üzembiztosabb szerkezetet mutat be az 57-60. ábra. A doboz végén ismét két lyukat fúrunk, de azúttal egymás mellé Ezeken bújtatjuk át a többszörösen meghajlított vízcsövet, majd beragasztjuk Araldittal. Miután a csövet teljesen megtöltöttük vízzel, a kazán (pl. gyertyát) a cső felső U alakú hajlata alá, az alsó csőszárakra helyezzük. A vízre tett hajó csöveit ujjunkkal mindaddig lezárva tartjuk, amíg gőz nem termelődik. Ekkor a két csövön át egyszerre indul meg a kipufogás, majd a vákuumképződés és a víz beszippantása. A hajó addig halad a vízen, amíg az üzemanyag tart. A dobozra forrasztott kormánylapát beállításával a járművet egyenes vagy kör alakú pályán járathajuk

58. ábra. Lökhajtásos hajó alkatrészei

Még jobb eredményt érhetünk el, ha az egyszerű cső helyett bádoglemezből lapos bojlert készítünk. A bojler tetőlapját –mely membránként működik – sárgaréz lemezből vágjuk ki. A bojler fenekén két csövet vezetünk be. és ezeket beforrasztjuk. A csövek másik végét a hajó farán, a vízvonal alatt vezetjük ki (61. ábra).

59. ábra. A hajó szerelése

Üzembe helyezéskor a bojlert és a csöveket teljesen megtöltjük vízzel. A csövek végét ujjunkkal addig tartjuk befogva, amíg a hajót vízre helyezzük, és a kazán begyújtása után a gőzképződés meg nem indul. A gőz nyomása a membránként működő tetőlapot lassan feldomborítja. Amikor a tágulás elérte tetőpontját, a gőz a csöveken keresztül keres utat magának. A gőz kipufogása itt is mindkét csövön átegyszerre indul meg, és ettől kezdve ugyanaz a folyamat állandósul, amit az előző szerkezetnél már elmondtunk.

60. ábra. A kész hajó

A bojler egy másik , javított változatába két különböző átmérőjű csövet forrasztunk be. Ezzel a megoldással a gép működése lényegesen felgyorsul, mert a két csőben nem egymás után, hanem egyidejűleg megy végbe a kipufogás és a szívás.

61. ábra. Lökhajtásos hajó membrános bojlerrel

Surman Zsolt (SRY)

2025.10.20.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése