Marjai Imre
KÉSZÍTSÜNK
HAJÓMODELLT!
Móra Ferenc
Könyvkiadó
1987
(59.-62. oldal)
Archiválta Surman Zsolt (SRY) 2025.10.20.
Ez már valódi gőzhajó!
Nem tévedés! Gőzzel hajtott makettet is tudunk építeni!
Természetesen nem bonyolult gőzmasináról van szó, hanem – éppen ellenkezőleg –
a világ legegyszerűbb gépéről. Nincs benne egyetlen mozgó, fogó alkatrész sem,
mégis meglepő sebességgel hajtja azt a kis hajót, amelybe belehelyeztük.
Vegyünk a csemegeüzletben olyan halkonzervet, amelynek a
doboza ovális alakú. Miután tartalmát a család jó étvággyal elfogyasztotta, a
dobozról leválasztjuk a tetőt, és kívül-belül kitisztítjuk. Ez lesz a hajótest
(56. ábra). Az egyik végébe fúrjunk két lyukat egymás fölé, és ragasszuk be
Araldittal vagy forrasszunk bele két vékony rézcsövet (golyóstoll szárát). A
csövek külső végét lefelé hajlítjuk, hogy a víz színe alá érjenek. A belső
végükre parafa dugót tolunk, erre pedig rövid laboratóriumi kémcsövet
(epruvetta), melyet előzőleg félig megtöltünk vízzel úgy, hogy ha a hajót vízre
tesszük, a kémcsőben levő víz szintje azonos magasságú legyen a külső vízével.
A kémcsőben a felső cső nyílása mindig a vízszint felett legye. Ha szükséges
helyezzünk a hajótestbe ballasztot.
A „gépet” úgy indítjuk el, hogy a „kazánt” (spirituszégő vagy
gyertyacsonk) a kémcső alá helyezünk és begyújtjuk. 20-30 mp után már annyi gőz
termelődik a kémcsőben, hogy a felső csövecskén át a vízbe kipufogó gőzsugár mozgásba
lendíti a hajócskát. A kipufogás következtében a „gépben” vákuum keletkezik, s
ennek folytán az alsó csövön át víz tódul be a kémcsőbe. Ez a folyamat addig
ismétlődik, amíg a fűtés tart.
Működési elvében hasonló, de egyszerűbb, üzembiztosabb
szerkezetet mutat be az 57-60. ábra. A doboz végén ismét két lyukat fúrunk, de
azúttal egymás mellé Ezeken bújtatjuk át a többszörösen meghajlított vízcsövet,
majd beragasztjuk Araldittal. Miután a csövet teljesen megtöltöttük vízzel, a
kazán (pl. gyertyát) a cső felső U alakú hajlata alá, az alsó csőszárakra
helyezzük. A vízre tett hajó csöveit ujjunkkal mindaddig lezárva tartjuk, amíg
gőz nem termelődik. Ekkor a két csövön át egyszerre indul meg a kipufogás, majd
a vákuumképződés és a víz beszippantása. A hajó addig halad a vízen, amíg az
üzemanyag tart. A dobozra forrasztott kormánylapát beállításával a járművet
egyenes vagy kör alakú pályán járathajuk
Még jobb eredményt érhetünk el, ha az egyszerű cső helyett
bádoglemezből lapos bojlert készítünk. A bojler tetőlapját –mely membránként
működik – sárgaréz lemezből vágjuk ki. A bojler fenekén két csövet vezetünk be.
és ezeket beforrasztjuk. A csövek másik végét a hajó farán, a vízvonal alatt
vezetjük ki (61. ábra).
Üzembe helyezéskor a bojlert és a
csöveket teljesen megtöltjük vízzel. A csövek végét ujjunkkal addig tartjuk
befogva, amíg a hajót vízre helyezzük, és a kazán begyújtása után a gőzképződés
meg nem indul. A gőz nyomása a membránként működő tetőlapot lassan
feldomborítja. Amikor a tágulás elérte tetőpontját, a gőz a csöveken keresztül
keres utat magának. A gőz kipufogása itt is mindkét csövön átegyszerre indul
meg, és ettől kezdve ugyanaz a folyamat állandósul, amit az előző szerkezetnél
már elmondtunk.
A bojler egy másik , javított
változatába két különböző átmérőjű csövet forrasztunk be. Ezzel a megoldással a
gép működése lényegesen felgyorsul, mert a két csőben nem egymás után, hanem
egyidejűleg megy végbe a kipufogás és a szívás.
Surman Zsolt (SRY)
2025.10.20.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése