Hajómodell meghajtó akkumulátor készítése.
Elektromos meghajtású modellek esetében általánosságban
elmondható, hogy egy akkumulátor nem akkumulátor! Az úsztatás során előbb-utóbb
(inkább előbb) elfogy az akkuban tárolt elektromos energia, és ezzel vége is a
vidám szórakozásnak … hacsak nincs (töltött) tartalék akku a hajóládában!
Az RTR készletekhez általában egy darab akkumulátort mellékel a
gyártó, az építőkészletekben sajnos még ezt se, de cserébe az építési leírásban mindig kapunk ajánlást
annak méreteire, kapacitására, üzemfeszültségére. A magunk tervezett, épített modelleknél az
akkumulátort méretezés, kiválasztás és ránk marad.
Egy példán keresztül bemutatom a pót-akkumulátor(pakk) készítés alapvető fogásait! A „TUGBOAT 686” RTR vontatóhajó-modellhez készítünk pótakkumulátort. Első lépés az akkumulátor "azonosítása". A modellhez gyárilag mellékelt akkumulátoron a következő feliratokat találjuk.
Ezek értelmezése:
DJY Li-Ion : Az akkumulátor vegyi felépítse Lítium-Ion. Ez azért fontos, a mert a töltőkészüléket és a szabályzót, ilyen akkumulátorok adataihoz állították be, ezért az elkészítendő akkumulátornak is Li-Ion rendszerűnek kell lennie!
14500 : ez az akkumulátor méretét adja meg. Jelen esetben 14 mm átmérőjű 50 mm hosszú, a számsor végén az utolsó "0" pedig azt jelenti, hogy hengeres kivitel. A gyakoribb Li-Ion akkumulátor méretek: 10440, 14500, 18650, 26650, de léteznek nagyon ritka kivitelek is, mint pl.: 17500, 17650, 18350, 18500, 17335, 18700, 16340, 25500, 20700. Ezeket viszont elég nehéz beszerezni így nem célszerű számolni velük.
600 mAh : Az akkumulátor kapacitása, ennyi elektromos energiát tudunk eltárolni benne teljes feltöltéssel.
3,7 V : az akkumulátor üzemfeszültségét adja meg, mivel Li-Ion akkuból létezhet 3,7 volt-os és 3,6 Volt-os is.
Előfordulhat, hogy az akkun nincs semmilyen felirat, mert letakarták, vagy nem is volt rajta. Ekkor a modell leírásában keressük ki az adatokat. Ha ez se jár sikerrel az akku méreteiből is következtethetünk a típusára. Természetesen nem csak egy akkumulátor cellából álló meghajtó akkuk léteznek. 1-2-3-4-stb... cellát is összefűzhetnek a megfelelő üzemfeszültség elérése érdekében. Ez esetben viszont az akkupakkok (merthogy így hívják a több cellából álló akkumulátor csomagot) mindig teljesen egyforma tulajdonságú akkumulátor cellákból épülnek fel, soha nem keverik a különféle cellákat, sőt általában még a gyártó is azonos!
Az akkumulátor beazonosítása után rendeljünk, vásároljunk ennek megfelelő új akkumulátorokat. A kapacitás kérdésében el lehet térni, mert a különféle gyártmányok között vannak eltérések. Ha ugyanezen méretekkel találunk nagyobb, (800 mAh) kapacitásút azt válasszuk. Hiszen ez esetben majd 33%-al hosszabb ideig hajózhatunk!
Az új akkucellák megérkezését követően mérjük le őket és feljegyezzük az adatot. A beszerzett akku tömege 16,34 gramm! Ez hasznos adat lesz hajómodellező pályafutásunk során a tervezéskor. A mérés azért is fontos mert a gyártók által megadott katalógus adatok sokszor meglehetősen pontatlanok.
Az akkumulátort ellátjuk kábelekkel, és egy csatlakozóval is, hiszen valahogy majd össze kell kötni a hajómodell szabályzójával. Nagyon sokféle akkumulátor csatlakozó létezik, esetünkben az eddig kevéssé ismert, de rohamosan terjedő JST DS LOSI 2,0 mm, más megjelöléssel MOLEX 51005/51006 2,0 mm típusú csatlakozóval szerelte a gyártó a hajómodellt. Ebből is szerezzünk be párat. Érdemes gyárilag kábellel ellátott csatlakozókat vásárolni, mert nem mindenki rendelkezik megfelelő szerelési gyakorlattal és szerszámokkal, az ilyen csatlakozók sarujai felkábelezéséhez.
A munkához szükségünk lesz még pár szerszámra és segédanyagra is. Ezek a mellékelt fotó szerint:1.) pákahegy tisztító. 2.) Folyasztószer 3.) Forrasztó-ón. 4.) Csiszológép (vagy csiszolópapír) 5.) Bronzkefe. 6.) legalább 100 Watt-os rúdpáka. 7.) oldalcsípő fogó. 8.) csipesz.
Nagyon fontos a rúdpáka teljesítménye!! Az eljárás sarokköve a hősokk forrasztás(!), ugyanis nem szabad nagyon felmelegíteni az egész akkucellát, mert a felforrhat benne az elektrolit és ettől tönkremegy. Olyan forrasztási teljesítmény kell, amivel egy pillanat alatt elvégezhetjük a feladatot és nincs ideje a hőnek a pákából az akkuba vándorolnia. Erre a feladatra a kisebb (40-60 Watt-os) pákák alkalmatlanok! Ezekkel csak huzamosabb ideig melegítve érhetjük el a felületen a szükséges forrasztási hőmérsékletet, de e közben rengeteg hő vándorol az akku belsejébe károsítva, sőt tönkre téve azt!
A munkát a csatlakozón lévő kábelek méretre vágásával kezdjük A meglévő, gyári akkumulátor kábelhossza a kiindulási alap, de itt lehetőség van a változtatásra is. Ha a modell üzemeltetésekor nagyon rövid, vagy hosszú volt az akkumulátor vezetéke, és ez gondot okozott, akkor ezen most módosíthatunk. Ez esetben viszont "bele kell próbálni" a hajóba az új kábelhosszal szerelt akkut, nehogy egy használhatatlan meghajtó akkut barkácsoljunk, aminek pl. el se éri a kábele a szabályzó csatlakozóját!
A kábelek végeit lecsupaszítjuk (blankoljuk), megsodorjuk és kis fülecskébe vissza hajtjuk. Így elég sok ónt tud felvenni a mechanikailag is szilád forrasztásos kötéshez. Mert ugyan az akkut nem lenne szabad a kábeleknél fogva mozgatni, a csatlakozót széthúzni stb...de ettől még mindenki ezt csinálja, így jobb ha a nagyobb terhelést is elviseli a majdani kötés.
A visszahajtott kis füleket vonjuk be ónnal. Bekapcsoljuk a pákát. A felmelegedett páka csúcsát a pákatisztítóval megtisztítsuk, aztán érintsük hozzá az ónhuzal végéhez így felvéve egy kis csepp olvadt ónt, majd ezt a cseppet helyezzük a vezeték végén lévő fülre. Egy-két másodperc és a forró, folyékony ón befutja a fület. Ekkor vegyük el a pákát. Ha valaki most forraszt életében először, akkor hulladék vezeték darabokon gyakoroljon egy kicsit az éles "bevetést" megelőzően.
Az akkumulátor mindkét végét csiszológéppel (csiszolóvászonnal) tisztítsuk meg. A fémek többsége oxidálódik a levegőn, és hiába néznek ki tisztának az új akkumulátor-cella csatlakozó felületei, azok bizony oxidálódottak. Az alábbi fotón a bal oldali a csiszolt a jobb oldali a csiszolatlan felületű elektróda. A bronzkefével távolítsuk el a csiszolás szemcséit. Kézzel soha ne érjünk a felülethez, mert a bőrről leváló zsír nagyon lerontja a forrasztás minőségét.
Az akkut fogjuk be a csipeszbe, hogy ne tudjon eldőlni a forrasztáskor. A forrasztandó felületet kenjük be egy kis folyasztószerrel. A felmelegített és letisztított pákahegyre olvaszunk rá egy kevés ónt és ezt a folyékony fémet (ónt) a pákaheggyel vigyük fel a felületre. Először sercegni fog kicsit, az elpárolgó folyasztószer miatt, majd az ón szépen, egyenletesen befedi a felületet, szétterül. Az egész folyamat maximum 2-3 másodpercig tartson. Ha valami miatt nem lett sikeres az ón felvitele, a következő próbálkozás előtt várjuk meg míg teljesen lehül az akkumulátor, mivel még ezzel a hősokk eljárással is felmelegszik kissé! Az akkumulátor mindkét végén lévő elektródokat vonjuk be ónnal.
Az ónozás után hagyjuk lehűlni az akkumulátort, majd jöhet az akkucella és a vezetékek egymáshoz forrasztása. Tegyük a vezeték végét -az előzőekben felvitt óncseppet- az akkumulátor beónozott elektródájára és a meleg, tisztított pákaheggyel olvasszuk össze őket. Ez esetben is tartsuk a 2-3 másodperces időt. Arra sem árt ügyelni, hogy a megfelelő vezetéket forrasszuk az adott elektródára. Esetünkben a negatív elektródára (-) a feketét, a pozitívra(+) a pirosat.
El is készült az új akkumulátorunk. Akár be is szerelhetnénk a hajómodellbe és irány a víz ... De ne feledkezzünk meg róla, hogy a hajómodellben mindig van víz, vagy vízpára! Ez korróziót okoz! Az akkut különféle mechanikai hatások is érik, ezek ellen is jó lenne egy kis védelem. Ezért a kész akkumulátort "becsomagoljuk"! Először üvegszálas ragasztóval (DuckTape) rögzítjük a vezetékeket az akkutesthez, majd az egyik vég felé behajtjuk őket és ezt is rögzítjük. Ez a módszer tehermentesíti a forrasztásokat, megelőzve azok szakadását, letörését.
Az akku végeit hosszirányban feltekert szigetelő szalaggal lefedjük ...
Végül ráhúzunk és melegítünk egy zsugorcsövet (vagy körbe tekerhetjük a szigetelő szalaggal is). Ha a zsugorcső 4-6 mm-el hosszabb mint az akkumulátor szépen rá fog hajlani a végeire is. Ezzel elkészült az új 800 mAh kapacitású, 7,4 Volt üzemfeszültségű Li-Ion akkumulátorunk. Mérjük le (18.99 gramm) és töltjük fel teljesen. Ha véletlenül felcseréltük a polaritást (rossz helyre forrasztottuk a vezetékeket) vagy a forrasztás hibája, vezetékszakadás, vagy csatlakozó hiba miatt nem tölthető fel az akkumulátor az most ki fog derülni. A hiba okát nyomozzuk ki és javítsuk!
A több cellás akkupakkok esetében is ugyanígy járunk el az egyes akkumulátorcellák összekötésénél.
Nincs más hátra, irány a víz, de most már sokkal tovább tarthat a játék, az úsztatás, a verseny, hála az újonnan készített pótakummulátoroknak!
Surman Zsolt (SRY)
2025.09.23.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése