2023. január 8., vasárnap

Pohár-Szélmalom építés (3. rész)

  „Pohár-Szélmalom”  építése

3. rész

III.pad.

MIVEL ÉS MIBŐL KÉSZÜL?

szétdobálva csak lom
tudd meg ami ma lom
összerakva malom
szélmalom gőzmalom

Szalóki Sándor: „Lomtár”

A munkát anyagbeszerzéssel kezdjük. A régmúlt malmait építő faragómolnárok is hosszabb ideig gyűjtögették, hordták össze az építés helyére a szükséges építőanyagokat. Már a megfelelő helyszínt megtalálni sem volt egyszerű. Nyugodt, egyenletes széljárású, nyílt területet kerestek, ami elég közel van a településhez is, hogy az őrlető gazdáknak nem kelljen messzire vinni a gabonájukat. A szélmalmot dombtetőre építették, ezzel a talajközeli örvénylő légáramlatokból a lehető legmagasabbra kiemelve a vitorlákat. Ha nem volt természetes domb, akkor összehordtak egy kisebb-nagyobb halmot. A hely megválasztását nehezítette, hogy a telket meg kellett venni, és hiába volt egy helyszín ideális, ha attól nem kívánt megválni tulajdonosa. Az elöljáróságoktól, városi tanácsoktól, földesuraktól is engedélyt kellett kérni a malomlétestésre, és a céhek is beleavatkoztak a folyamatba érdekeik mentén. Eleink sem voltak mentesek a mindent megnehezítő bürokrácia, pereskedés, intrika, korrupció mindennapi keserű nyűgétől, ami szintén akadályokat gördíthetett az új malom megszületésének útjába.  

12. kép. Az építéshez szükséges keverőpálca, gemkapocs, műanyag cső, fogpiszkáló és gyufaszál



13. kép. A szükséges nagyméretű gemkapocs a bal oldalon

Ha szerencsés volt az építőmester közvetlenül a malom mellett termelhette ki a falazáshoz szükséges, megfelelő minőségű agyagot, így alakult ki sok malom mellett kis tavacska az idővel vízzel feltöltődött agyagosgödörből. Az alföldön ritka kincs a kő, ezt messziről kellett hozatni szekerekkel az alaphoz. Ezért nem is mindig raktak kő alapot, ekkor igásállatokkal tiportatták, zömítették a talajt megelőzendő a malomtorony megsüllyedését. A téglaburkolathoz, vagy falazáshoz nagy mennyiségű tégla kellett (tisztán téglaépítéshez 75.000.-85.000. darabot használtak fel). A fa szerkezet nagyrészt első osztályú, vastag tölgyfából készült, de használtak fenyőt, akácot, somfát, stb.. is. A faanyag kiválogatása, helyszínre szállítása nagy szakértelmet kívánó munka volt, mert az egyes gépelemekhez a megfelelő tulajdonságokkal rendelkező fajtájú, és minőségű fát kellett -sokszor még lábon- megtalálni, kitermelni, feldolgozni. Ezeken felül még számos kisebb-nagyobb alkotóelemhez (tetőzsindely, vasalatok, csapágyak, malomkövek stb…) kellett az anyagokat beszerezni, lovas kocsikkal, ökrös szekerekkel összehordani. A malomépítés előkészületei költséges sok utánajárást igénylő folyamata időben is nagyon elhúzódhatott.

A „Pohár-Szélmalom” építőjének ennél lényegesen könnyebb dolga lesz, csak az alább felsorolt, viszonylag könnyen beszerezhető matériákra lesz szüksége:

1.)   1 db. 340 ml-es (12 oz.) papírpohár. *

2.)   4 db. 5mm széles 14 cm hosszú fa kávékeverő pálcika**

3.)   1 db. fa fogvájó

4.)   1 db. gyufaszál (családi gyufa)

5.)   1 db. kb. 2,5 mm külső átmérőjű műanyag cső***.

6.)   3-4 db. bambusz saslikpálca

7.)   1 db. nagyméretű, (50 mm-es) gemkapocs

8.)   3 db. kisméretű gyöngy

9.)   2 db. A/4-es műszaki rajzlap (dipa, karton)

10.) 2 db. A/4-es fénymásolópapír

11.) 1 db. 4-5 cm átmérőjű kavics

12.)  1 db. kb 20x20 cm-es hullámkarton

*: vályogfalú malomhoz a fehér pohár a megfelelő, ez jól imitálja a meszelt falat. Téglaborítású, tégla építésű malomhoz világosbarna színű, újrahasznosított papírból készült poharat szerezzünk be. Használhatunk nagyobb 450 ml-es (16 oz.) poharat is, ekkor mindenképpen 4 szintes malmot építsünk (ablakok 4 sorban legyenek rajta) a magasabb torony miatt. A papírpoharakat vásárolhatunk újonnan, de sokkal jobb ha a gyorséttermekben, kávézókban kapottakat használjuk fel, így azok új életre kelnek a helyett, hogy a szemétbe kerülnének. A mintás, színes poharakat vonjuk be fehér, vagy barna papírral, de le is festhetjük őket.

**: a fa kávékeverőket szintén gyorséttermekben, kávézókban „menthetjük meg” a kukától.

***: A célnak alkalmas az üres tollbetét, cső alakú nyalóka pálca, vagy bármely más vékony műanyag-, fém-cső. 

14. kép. Lehetőségek a műanyag cső beszerzésére

15. kép. Az építés szerszámai, eszközei

A kivitelezéshez szükséges segédanyagok és ragasztók:

 1.)   pillanatragasztó

2.)   Folyékony ragasztószer (Technokol Rapid, D3 faragasztó, esetleg stift-ragasztó)

3.)   melegragasztó pisztoly

4.)   varrócérna

5.)   dekoráláshoz színes filcek, festékek, ceruzák, ecsetek, stb…

Az építés szerszámai:

1.)   olló

2.)   szike (sniccer, tapétavágó kés)

3.)   fémvonalzó (egyenes fémlap, akár küszöbsín, fűrészlap is megfelel)

4.)   Vágó alátét (PVC lap)

5.)   hajtás-él karcoló *

6.)   Ø 1 mm-es fúrószár **

7.)   Szúró ár ***

8.)   akkumulátoros fúrógép

9.)   ceruza

10.) Fültisztító pálcika

11.) Szorítócsipesz

*: az élkarcoló a hajtási vonalak előmunkáláshoz szükséges, használatával pontos, és szép hajtásvonalat tudunk készíteni. Ez lehet egy kúposra köszsörült végű szeg, kifogyott golyóstoll (ez a legjobb), kis csavarhúzó, olló-, kés-foka, stb...A lényeg, hogy ne vágja, szaggassa a papírt, hanem azon könnyen futva csak egy kis benyomódott árkot hagyjon maga után a felületben.

**: a szerszámlista említi az Ø1 mm fúrót amivel a vitorlatengely helyét fogjuk kialakítani. Még egy jól felszerelt műhelyben is előfordulhat ennek hiánya, mivel könnyen eltörnek, elkallódnak ezek az apró szerszámok. Egy átlag háztartásában meg jó eséllyel nincs is. Azért az egyetlen furatért pedig kár lenne vásárolni egyet.... inkább készítsünk magunknak egy egyszerű barkács-fúrót, amivel fába elkészíthető pár furat. A nagy gem-kapocsból vágjunk le egy 30 - 40 mm-es egyenes darabot. Fúrógépbe fogva ( olyan 15 mm lógjon ki belőle) reszelővel, a drótdarabot megforgatva reszeljünk rá egy kb. 60 fok csúcsszögű kúpot (15. kép) . Ezt követően az így kihegyezett drótot vegyük ki a tokmányból és a hegyénél, oldalról reszeljük be az átmérő feléig (16. kép) . Így egy nagyon egyszerű, de jól működő szükségúrót kapunk. A tartóssága az anyagminőségtől függ, a gem-kapocs lágy anyaga maximum 2-3 furat elkészítését teszi lehetővé, de ez pont elég is lesz, mivel összesen egy lyukat kell készítenünk vele, ráadásul ebbe a furatba garantáltan szorosan fog illeszkedni a szintén a gem-kapocsból készített tengely.

***: bőrműves szúróár hiányában egy köszörűgéppel kihegyezett és kis fa fogantyúba fogatott szeg, vagy kerékpárküllő darab is megfelelő. 



16. kép. A kúpos drótvég kialakítása

17. kép. A vágóélet kialakítása reszeléssel

A szerszámok, kellékek között nem lett felsorolva, de szükség lesz még egy számítógépre és nyomtatóra a rajzok kinyomtatásához.

Töltsük le és nyomtassuk ki a malom rajzait:

1.) "Pohár_Malom_4_1.pdf" a modell 3-nézeti rajzait ábrázolja, tartalmazza az alkatrészlistát, és az alátétlemez rajzát (a nagy ovális alakzat). Ezt a rajzot normál fénymásoló papírra kell kinyomtatni. 

18. kép. A modell nézeti rajzai

A rajz letöltése >>>

2.) "Pohár_Malom_4_2.pdf" a fa- és fémalkatrészek műhelyrajzait, és a vitorla forgását biztosító csapágyszerkezet összeállítási rajzát ábrázolja. Ezt a rajzot is normál fénymásoló papírra kell kinyomtatni. 

19. kép. A malomsapka szerkezete és fa alkatrészek rajza

A rajz letöltése >>>

3.) "Pohár_Malom_4_3.pdf" rajzon a malomsapka , a vitorlák és a támkerék alkatrészek láthatóak. Ez már kartonra, műszaki rajzlapra, dipa-ra vagy más hasonló legalább 180 gramm/m2 tömegű papírlapra kell kinyomtatni, mivel ebből a lapból fogjuk kivágni az alkatrészeket.

20. kép. A malomsapka és vitorlák rajzai

A rajz letöltése >>>

4.) "Pohár_Malom_4_4.pdf" a negyedik és egyben az utolsó rajz az ablakokat, ajtókat és ezek beállító sablonjait tartalmazza. Ezt is műszaki rajzlapra/dipa-ra nyomtassuk mivel ezek az alkatrészek is a papírlapból lesznek kivágva.


21. kép. Az ajtók és ablakok rajzai

A rajz letöltése >>>

Az Acrobat Reader program alapesetben a papírmérethez margókkal igazítja a rajzokat ezért azok kinyomtatva biztosan mérethibásak, torzak lesznek! Mivel a malom alkatrészeit a kinyomtatott lapokból fogjuk kivágni, a hibás nyomat , hibás alkatrészeket eredményez, amikből a modell nem állítható össze! Ennek elkerülésére ezeket a beálltásoknál válasszuk : " Nyomtatás > További beállítások > Méretezés (%) > 100 > Nyomtatás



22. kép. Mérthelye rajzot eredményező nyomtatási beállítások

 A kinyomtatott rajzokat ellenőrizzük a jobb felső sarokban található skála segítségével! Sajnos vannak nyomtatók, amik a leg gondosabb beállítás mellett is kicsit torzult nyomatot készítenek. Ezzel sokat nem lehet kezdeni, és +-1...2% hiba még elfogadható! Ez azt jelenti, hogy ha az ellenőrző skála nem pont 50 mm hosszú, hanem 49...51 mm közötti értéket mérünk az nem befolyásolja lényegesen a munkánk minőségét, az elkészült modell ettől még jó lesz.

23. kép. A kinyomtatott rajzok mérethelyességének ellenőrzése

JEGYZETEK:

További malmos érdekességek: Gomba és a Világ, Kis és Nagy Malmai 

Képek forrása:

12. kép. Az építéshez szükséges keverőpálca, gemkapocs, műanyag cső, fogpiszkáló és gyufaszál. A szerző saját felvétele

13. kép. A szükséges gemkapocs a bal oldali nagyméretű típus. A szerző saját felvétele

14. kép. Lehetőségek a műanyag cső beszerzésére. A szerző saját felvétele

15. kép. Az építés szerszámai, eszközei. A szerző saját felvétele

16. kép. A kúpos drótvég kialakítása. A szerző saját felvétele

17. kép. A vágóél kialakítása reszeléssel. A szerző saját felvétele

18. kép. A modell nézeti rajzai. A szerző saját felvétele

19. kép. A malomsapka szerkezete és fa alkatrészek rajza. A szerző saját felvétele

20. kép. A malomsapka és vitorlák rajzai. A szerző saját felvétele

21. kép. Az ajtók és ablakok rajzai. A szerző saját felvétele

22. kép. Mérthelye rajzot eredményező nyomtatási beállítások . A szerző saját felvétele

23. kép. A kinyomtatott rajzok mérethelyességének ellenőrzése. A szerző saját felvétele

Surman Zsolt

2022.12.26.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése