KUBA RX9 MÓDOSÍTÁSOK
5. rész : Visszajelző lámpák cseréje
Már többször volt szó a KUBA RX9 segédmotorkerékpár rosszul, vagy bizonyos fényviszonyok között egyáltalán nem látható visszajelzőiről. Ezért lett kiegészítve az irányjelző is egy hangjelzéssel, amiről a leírást itt találjátok: KUBA RX9 irányjelző hangosítás
A probléma magnyugtató megoldása, hogy a visszajelzőket is kicseréljük, pontosabban átalakítjuk, megtartva az eredeti külalakot. A problémát az okozza, hogy a 4 Watt-os műszer izzók "L" alakú gumi-pipában vannak elhelyezve, ezért a fénynek egy fekete, matt, derékszögben hajló csőben kell eljutni az izzótól a kijelző tetején lévő átlátszó műanyag kupakig.
kép 1.: Az eredeti visszajelző kialakítás
Meg akartam tartani az elég minimalista, a motor stílusához jól illeszkedő külalakot, ezért a kijelzők átalakítása mellett döntöttem, aminek kézenfekvő módja volt a kupakok "ledesítése", hiszen ezekben eredetileg is van egy 2,8 mm átmérőjű furat. Az alkatrész szára 6 mm átmérőjű, így biztonságosan felbővíthető ez a furat 3 mm-re, így is marad 1,5 mm falvastagság, és így közvetlenül elhelyezhető itt egy 3 mm átmérőjű nagy fényerejű LED.
kép 2.: A visszajelző kupak és gumi idom méretei
A LED-ek sajátossága, hogy bekötésük poliaritás függő, így nem cserélhető fel tápfeszültség pozitív és a negatív vezetéke. A másik fontos szempont, hogy a LED-nek lényegében nincs belső ellenállása, így ha direktben bekötjük a motorkerékpár 12V-os áramkörébe akkor rövidzárási áram fog átfolyni rajta, ami a bekapcsoláskor azonnal tönkre is teszi. Ezt az áramot kell korlátozni, beállítani egy sorba kötött, sönt ellenállással. A LED-ek 10 mA körüli áram esetén már megfelelő fényerővel világítanak. Az Ohm törvényt felhasználva a számításhoz; R=1200 Ohm szükséges ellenállás értéket kapunk. A kereskedelmi forgalomban 1 kΩ illetve 1,5 kΩ ellenállású, 1 Watt terhelhetőségű, fémréteg ellenállás kapható, így válasszuk az általános, könnyen beszerezhető 1 kΩ értékűt .
kép 3.: Az átalakított kijelző kupak
A LED fehér fényű, nagy fényerejű, 3 mm átmérőjű legyen. A kereskedelmi forgalomban kapható "gyárilag" sönt ellenállással és bekötő vezetékkel ellátott 12V-os üzemhez beállított, előszerelt LED is ("DC12V 3mm LED Pre Wired" keresési feltétellel könnyen megtalálható a web-shop-okban). Én is ezt használtam fel ebben az átalakításban.
Az átalakításhoz szükség lesz még 1 darab, két soros, 6 db 2,8 mm-es érintkezővel szerelt motorkerékpár/gépkocsi elektromos csatlakozóra (kereséskor: "motorcycle electrical 2.8mm 6 pin wire connector"), 1 darab 3,5 mm-es kábelvég csatlakozóra, valamint vezetékekre, zsugorcsőre, és forrasz-anyagra.
Az átalakító kábelkorbács elkészítését és beszerelését az alábbi videóban mutatom be:
JEGYZETEK:
kép 1. - kép 3. : A szerző saját fotói .
Surman Zsolt
2021.12.12.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése