2021. december 3., péntek

KUBA RX9 Sárvédő toldat


KUBA RX9 MÓDOSÍTÁSOK

4. rész : Sárvédő toldat

A segédmotor-kerékpáron mindig lehet találni apróbb módosítható, javítható részleteket. A sorozat első részében már szóltam a "giccsesítési-kényszerről", és ez most sincs másként! Mielőtt bármit felszerelnénk, vagy éppen leszerelnénk a gépről mindig alaposan mérlegeljük, hogy erre egyáltalán szükség van-e? Van-e bármi haszna az új ötletnek, és itt egyaránt értendő a biztonsági-, műszaki, esztétikai-haszon! Most egy ilyen, szerintem hasznos, apró módosítás leírása következik:

 sárvédő toldat

A KUBA RX9 segédmotort színre fújt, acéllemez sárvédőkkel szerelték fel. Ezek igen esztétikusak, de az első sárvédőt kicsit rövidre méretezte a gyár, ezért a kerék pont a hengerre veri fel a sarat. A léghűtéses kialakítás miatt a henger igen tagolt, zegzugos alakú, ezért a rákerült szennyeződést nehéz eltávolítani. A sárvédő teljes cseréje túlságosan költséges és nehézkes lenne ezért a probléma megoldására felszereltem egy sárvédő toldatot. 

Kép 1.  A felvert sár a blokkon köt ki

A felszerelt alkatrész a Simson segédmotorokhoz kapható "kacsacsőrnek" nevezett, gumi sárvédő toldat. Ezt motoros boltban 500...1000 Ft/db. áron megvásárolhatjuk. Megnéztem, hogy hátulra is érdemes-e felszerelni ezt a kiegészítést, de ott semmi haszna, és szerintem nem is igazán illik a motorhoz esztétikailag. 

Kép 2.  A Simson "kacsacsőr" sárvédő toldat

Természetesen a Simson-okhoz gyártott alkatrész csak módosításokkal szerelhető fel a KUBA RX9-re. A felszerelés nem egy bonyolult feladat, de azért ennek is megvannak a maga trükkjei. Az első lépés, hogy az első sárvédő végét leragasztjuk maszkolószalaggal. Ez egyrészt védi az eredeti fényezést (itt fúrni-faragni fogunk, amikor könnyű megkarcolni a felületeket), másrészt a papírra könnyű lesz elkészíteni a szükséges szerkesztéseket, jelöléseket.

Kép 3.  A sárvédőre szerkesztett fúrási hely

A papírra rajzoljuk fel a sárvédő hajtási éleit (lásd kép 3.). A sárfédő felső felülete 60 mm széles, és a végén van egy kis peremezés. Figyelembe kell venni, hogy a gumi toldat ne feküdjön fel a peremre, annak ívéhez illeszkedjen. Jelöljük fel a sárvédő középvonalát (hosszanti hajtási élektől 30-30 mm-re) és erre mérjünk fel a a peremezés hajtásélétől felfelé 9 mm-t! A kapott pontban fúrjunk egy 5 mm átmérőjű furatot. Mivel a sárvédőt nem szereljük le, így nehéz lenne bepontozni a furat helyét, e nélkül viszont az 5 mm-es fúrószár szinte biztosan meg fog csúszni és a furat nem a kívánt helyre kerül. Ezt megelőzendő először a kisszerkesztett pontban 2 mm-es furatot készítünk, majd ezt 5 mm átmérőjű fúróval felbővítjük.
Kép 4.  Az 5 mm-es furat elkészítése és a beállító vonalak

A furat elkészítését követően a hosszan futó élekre mindkét oldalon az alsó peremezéstől felfelé 10 és 20 mm húzzunk két párhuzamos vonalat. Ezek a vonalak fognak segíteni a toldat beállításában, mert a sárvédőn eredetileg egyetlen egyenes-, függőleges-, vízszintes-vonal nincs amihez beállíthatnánk az alkatrészt. 

A gumi sárvédőtoldat belső részén van egy 4,5 mm átmérőjű és 6 mm hosszú gumi csap, ezt illesszük az elkészített furatba (ez lesz a szerkesztési fix-pontunk) és állítsuk a toldat felső élét a felrajzolt segédvonalakkal párhuzamosra. Nyomjuk neki a gumit a sárvédőnek és jelöljünk fel két pontot: egyik ahol a gumi toldat felső éle metszi a sárvédő vonalát, a másik, az első pont és a hosszanti sárvédő él közötti távolság felét. 

Kép 5.  A toldat átalakításához szükséges két pont feljelölése

A sárvédő és a toldat összeillesztésnél látható volt, hogy a gumi elem túllóg a sárvédőn, annál szélesebb, ezért ezt a túlnyúlást a felvitt jelölésből kiindulva ollóval vágjuk le. A vágás rézsútosan indítsuk, majd fordítsuk be a toldat eredeti íve felé a 6. kép szerint. 

Kép 6.  A sárvédőtoldat felesleges részének levágása

A másik jelölésnél (ami a vágási vonal és a sárvédő hosszanti él közötti távolság felénél van) mérjünk  lefelé 5 mm-t. és ide lyukasztóval készítsünk egy 4 mm átmérőjű furatot. A gumi anyaga elég lágy így a viszonylag nagy vastagság ellenére is könnyen vágható ollóval, illetve lyukasztható.

Kép 7.  A felfogató furat kialakítása a toldaton

 Az így átalakított toldatot illesszük a helyére, és a 4 mm-es furatot jelöljük át a sárvédőre !Ügyeljünk, hogy a toldat felső éle párhuzamos legyen a felrajzolt segédvonallal. 

Kép 8.  A felfogató furat átjelölése a sárvédőre

A kapott jelölésnél 4 mm-es fúróval fúrjuk ki a sárvédőt. Az előzőekhez hasonlóan most is először 2 mm-es fúrószárral elő kell fúrni, majd csak a második lépésben felbővíteni a furatot 4 mm-re. Ha van lemezfúrónk, azt használjuk. 

Kép 8.  A toldat ideiglenes felfogatása

A toldatot ideiglenesen fogassuk fel egy M4 csavarral a helyére, és végezzük el a másik oldalon is a jelülés-vágás-lyukasztás-fúrás folyamatot. Itt már annyival könyebb dolgunk van, hogy a középső gumicsap és a már elkészített rögzítő csavar pozícióban tartja a toldatot.

Kép 9.  A toldat másik oldali rögzítő furatának kialakítása

Már majdnem elkészültünk, hiszen csak fel kell fogatni két M4 csavarral a toldatot és kész is! Na az én műhelyemben nem szoktak ilyen egyszerűen menni a dolgok :-) 

A felfogatáshoz készítsünk két speciális csavart! Első lépésben M4x15 (vagy hoszabb) galléros fejű (flanged) csavarból készítsünk két 11,5 mm menethosszú csavart. Azért pont ennyit, mert önzáró anya alkalmazásával így kb. 1 mm-nyire fog csak kilógni a csavarorsó a kerék felőli oldalon. 

Kép 10.  Az M4x11,5 csavar

 A csavar megmunkálásakor hasznos segítség, ha először feltekerünk rá egy M4 anyát, azt szorosan meghúzzuk, és köszörülésnél ezt a anyát fogjuk meg patentfogóval. Így nem roncsoljuk el a csavarfej gallér részét. Az ilyen kicsi csavarok gyorsan felmelegszenek köszörüléskor, kézben tartva balesetveszélyes a munka.  Amikor elkészült a méretre köszörülés (reszelés) az anyát letekerve kitakarítjuk, sorjátlanítjuk a menetbekezdést, ami nagyban megkönnyíti a későbbi szerelési munkákat. 

Kép 11.  A patentfogóval a feltekert anyánál megfogott csavar köszörülése

A csavarfej ekkor még ezüst színű, ami nagyon elüt a gumi sárvédő toldat fekete színétől. Le is festhetnénk a csavart feketére, de olyan helyen van, hogy a koszolódás miatt hamar lekopna róla festék. Ezért  barnítani fogjuk. Gázlánggal jól felmelegítjük (izzítani nem szabad!) majd azonnal lenolajba mártva teljesen lehűtjük. Ha a felület világosbarna, szemcsés lesz azt a csavar eredeti horgany bevonatának leégése okozza. Ilyenkor le kell csiszolni és megismételni a hevítés-olajhűtés ciklust.

Kép 12.  A csavar  hevítése gázlánggal

Kép 13.  Balra az eredeti, jobbra a barnított csavar

Elkészültek a 11,55 mm menethosszú barnított csavarok is, most már felszerelhető a sárvédő toldat! A sárvédőbe készített furatokat célszerű átkenni "vastagabb" színazonos festékkel, megelőzendő a furatok korrózióját. Illesszük a helyére a toldatot és enyhén húzzuk meg a csavarokat, önzáró anyákat használjunk. A csavarokat csak annyira húzzuk meg, hogy az alkatrész szorosan illeszkedjen a sárvédőhöz, de a csavarfej még ne nyomja szét a gumit!

Kép 14.  A furatok átkenése festékkel

Kép 15.  A belső oldalon alig lóg túl a csavarorsó az önzáró anyán

Ezzel elkészült a sárvédő átalakítása. Ha valakinek tetszik, vagy lát benne fantáziát hasonló módon felszerelhet toldatot a hátsó sárvédőre is. 

Kép 16. Elkészült a sárvédő toldat, megérte bajlódni a barnítással

Kép 17.  Láthatóan jól védi a hengert a szennyeződésektől

A felszerelt sárvédő toldat szépen belóg a henger alá, így jól védi azt a felverődő szennyeződésektől. Ezt a leírást végigböngészni talán még hosszabb idő, mint elkészíteni magát az átalakítást. Azzal az időmennyiséggel meg össze sem hasonlítható, amit továbbiakban megspóroltunk  szeretett motorunk takarításakor!

JEGYZETEK:

 kép 1. - kép 17. : A szerző saját fotói .

Surman Zsolt

2021.12.03.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése