3D Nyomtatott Malomkerék
A vízimalmok ősi szerkezetek, és mivel a XX. századra lényegében eltűntek, nem fejlődtek tovább, így megőrizték az ipari forradalom előttről származó sajátságos műszaki megoldásaikat is. Ha valaki arra kíváncsi miként is nézett ki a gépészet a gőzgépek előtti 1000-1500 évben látogasson meg egy múzeális emlékként megőrzött vízimalmot. A malom-modellek építésénél lehetőség van a múltbéli szerkezetek mai eszközökkel való megvalósítására. Így találkozik az ezer éves malomkerék és a jelen kor egyik legkorszerűbb berendezése a 3D nyomtató.
A malomkerék két részből áll, amiket a malomkerék_1.stl és malomkerék_2.stl három-dimenziós modell fájlok tartalmaznak. Ezeket INNEN>>> a Thingiverse oldalról letöltheted. A nyomtatáshoz ajánlott 0,1 mm-es rétegvastagság és legalább 0,8 mm falvastagság beállítása. Alapanyagként PLA (PolyLactic Acid) használjunk, mert ez egy jól ragasztható, növényi keményítő alapú anyag. A PLA idővel természetes úton lebomlik, így ha valami okból a malom megsérül, a vízbe kerülő malomkerék nem szennyezi a környezetet.
A kétrészes malomkerék nyomtatása
A nyomtatáskor alátámasztást nem kell alkalmazni. A malomkerék két részét pillanatragasztóval ragasszuk össze.
A malomkerék 65 mm külső és 41 mm belső átmérőjű, 14 mm belső szélességű felülcsapott (zsebes) malomkerék. A kerületén 20 db tört lapockájú úgynevezett vízmegtartó zseb (kupa) található. A kinyomtatott malomkerék tartalmazza a két perecet, a lapockákat és a béldeszkázatot, viszont nem rendelkezik küllőkkel, amik a gerendelyhez (tengely) kötnék a kereket. Ez szándékos "hiányosság", hogy a modellépítő az igényeinek megfelelő járomküllős, beeresztett küllős stb... megoldást alkalmashassa.
Modellbe épített 3D nyomtatott malomkerék
A malomkerék kialakítása folytán alkalmas felülcsapott és alulcsapott üzemelésre is, csak arra kell figyelni, hogy a két üzemmód ellentétes forgásirányú.
A kész vízkerék festhető, díszíthető. Cianoacrillate ragasztót (pillanatragasztó) használva tartóssan víz és kopásálló, igen dekoratív része lesz malom-modellünknek.
Jegyzetek:
Az írásban szereplő összes fényképfelvételt a szerző készítette.
Surman Zsolt
2019.12.04.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése